به مناسبت هفته تامین اجتماعی صورت گرفت

مصاحبه متفاوت و اختصاصی با رئیس تأمین اجتماعی کازرون

به گزارش سرویس جامعه عصر کازرون؛ سازمان تامین اجتماعی گسترده ترین و اصلی ترین نهاد در عرصه بیمه های اجتماعی است،که زیر نظر وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و با استقلال اداری و مالی اداره می شود. این سازمان با به عهده داشتن وظیفه اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه های اجتماعی در چارچوب قوانین مربوطه و با توجه به محاسبات بیمه ای، رعایت اصل عدالت در ورودی ها و خروجی ها و نگاه بلند مدت، نقش اساسی در صیانت از نیروی مولد کار امروزی و پشتیبانی بازنشستگان فردا و بهبود محاسبات اقتصادی اجتماعی در فرایند توسعه کشور و در هماهنگی با وزارت مربوطه را به عهده دارد.
برای اطلاع بهتر از عملکرد تامین اجتماعی، با آقای مهرداد منتصری رئیس شعبه کازرون، مصاحبه ای انجام داده ایم که به حضور شما مخاطبان ارجمند سایت عصر کازرون، تقدیم می گردد.

montaseriمهرداد منتصری؛ رئیس شعبه تامین اجتماعی کازرون، متولد ۱۳۴۸ در کمارج کازرون، دارای مدرک کارشناسی ارشد بوده که در مجموع ۲۴ سال سابقه کار در این سازمان را دارد. وی تاکنون مسئولیت هایی از قبیل بازرسی فنی، کارشناسی بیمه بیکاران و همچنین حدود ۱۰ سال هم سابقه مدیریت در سطح شهرستان های فارس (از جمله کازرون) را داشته است.

س۱) لطفا بفرمائید جمعیت تحت پوشش بیمه این اداره چقدراست و چه تعداد مستمری بگیر دارد؟ و بیمه بیکاری چه تعداد ؟

ج) بیمه شده اصلی و تبعی ۸۶۴۵۵ نفر، مستمری بگیر۵۲۰۷ نفر و بیمه بیکاری ۳۰۵ نفر

 

س۲) برنامه های این اداره جهت ارائه خدمات بهتر بیمه شدگان چیست؟

ج) گسترش پوشش بیمه ای به اقشار مختلف جامعه – تسریع در انجام امور شناسایی و بازرسی از محل کار افراد جهت جلوگیری از تضییع حقوق کارگران- انجام و راه اندازه ی فیبر نوری به منظور تسریع در امور مکانیزه جهت رفاه حال بیمه شدگان- تشکیل پرونده الکترونیکی و دفترچه درمانی الکترونیکی در آینده با ایجاد ساختار لازم از سوی سازمان مرکزی اداره کل استان.

س۳) تعامل این اداره با کارفرمایان در زمینه دریافت حق بیمه چگونه است و این تعامل در چه زمینه هایی پررنگ تر است؟

ج) علیرغم مشکلات موجود در خصوص انباشت بدهی های معوق کارفرمایان این شعبه نهایت همکاری در خصوص وصول حق بیمه و تقسیط کارگاه ها داشته است و این تعاملات در خصوص استفاده کارفرمایان از معافیت های قانونی حق بیمه و انجام به موقع تعهدات بلندمدت و کوتاه مدت نسبت به بیمه شدگان کارگاه ها انجام شده است.

taminس۴) میزان رشد جمعیت بیمه شده و مستمری بگیر به نسبت سه ماهه اول ۹۳ چقدراست؟

ج) رشد جمعیت بیمه شدگان حدودا ۶٪ افزایش داشته و مستمری بگیران ۹٪ افزایش را شاهد بوده ایم.

 

س۵) وضعیت شعب زیر مجموعه استان از نظر انجام امور بر اساس اتوماسیون (بهره مندی ازسیستمIT ) چگونه است؟

ج) خدا را شکر در این زمینه اقدامات ارزشمندی در سطح سازمان صورت گرفته و هم اینک در شعبه کازرون نیز کلیه عملیات مربوط به پرداخت حق بیمه افراد از جمله بیمه شدگان راننده مشاغل آزاد، کارگاه ها، از طریق پرداخت اینترنتی امکان پذیر بوده و بیمه شدگان در سراسر کشور قادر به تجدید و تمدید دفترچه های درمانی خود می باشند. همچنین کلیه بیمه شدگان میتوانند از طریق مراجعه به سایت سازمان سوابق خود را مشاهده نمایند و درصورت وجود مغایرت اقدام به ثبت اعتراض از طریق همین سایت نمایند و کلیه مستمری بگیران و بازنشتگان قادر به مشاهده و چاپ فیش حقوقی و احکام افزایش سالانه خود از طریق اتوماسیون می باشند.

س۶) میزان رضایت مراجعه کنندگان از خدمات این شعبه چقدر است و مهترین خواسته آنان چیست؟

ج) در خصوص رضایت مندی افراد حق مطلب این است که افراد دیگر اظهارنظر نمایند اما در مجموع خدا را شکر از رضایت مندی نسبتا خوبی در میان مراجعه کنندگان برخورد داریم که این موضوع در برخورد افراد با کارکنان و مسئول شعبه نمایان هست. معمولا عمده در خواست های مردم در خصوص استفاده از مزایای بازنشستگی و از کارافتادگی و در کل کمک های بلندمدت و استفاده از بیمه های دارای معافیت هست؛ که می توانند از پرداخت حق بیمه به میزان کمتری استفاده نمایند.

س۷) آیا با مجامع کارگری کارفرمایی و کانون های بازنشستگی تعامل دارید؟ درچه سطح و هرچند وقت یکبار؟

ج) الحمداله با مجامع کارگری، کارفرمایی و کانون های بازنشستگی و از جمله کانون بازنشتگان تامین اجتماعی، تعاملات و نشست های بسیار خوبی در جهت رفع مشکلات بیمه شدگان و بازنشستگان و از جمله قرارداد های بیمه تکمیلی بازنشستگان داریم که انشااله در آینده قطعا توجه بیشتری به این موضوع خواهد شد.

tamin ejemaei kazeroon

س۸) این اداره چند شعبه اقماری و کارگزاری دارد و کارکنان چند نفر؟

ج) در حوزه شهرستان کازرون در اکثر بخش ها و شهرها به تعداد بیمه شدگان که حد نصاب معقولی باشد شعبه اقماری راه اندازی شده؛ از جمله آن شهرهایی چون خشت، قائمیه، بالاده و کنارتخته که رضایت بیمه شدگان مناطق مذکور را در پی داشته است. مجوز کارگزاری تاکنون اختصاص نیافته که در صلاحیت سازمان مرکزی و اداره کل می باشد و این شعبه با ۴۳ نفر نیروی انسانی اداره می شود.

س۹) نحوه ی نظارت شما بر درمانگاه چگونه است؟ چرا هر موقع به بخش آزمایشگاه مراجعه می کنیم می گویند دستگاه خراب است؟(سوال مردمی)

ج) با توجه به اینکه درمانگاه مسئولیت مستقل دارد، لذا کنترل و نظارت از طریق مدیریت درمانگاه صورت می پذیرد. اما اخیراً اقداماتی صورت پذیرفته که امید است در آینده شاهد دو شیفت شدن درمانگاه و خدمات هر چه بهتر عزیزان پزشک و پرسنل درمانگاه باشیم.

س۱۰) مهمترین خواسته و نیاز کارکنان تامین اجتماعی کازرون چیست؟

ج)با توجه به حجم کار و تراکم مراجعه کنندگان، عمده درخواست کارکنان در خصوص افزایش نیرو و منابع انسانی، جهت ارائه هر چه بهتر خدمات به بیمه شدگان و مستمری گیران و افزایش رضایتمندی افراد می باشد.

 

س۱۱) برای ایجاد تعامل بیشتر کارکنان با یکدیگر چه اقداماتی انجام شده و در دست اقدام می باشد؟

ج) ایجاد و تشکیل جلسات هفتگی و ماهیانه (در قالب جلسات آموزشی، فرهنگی و شورای اداری) با کلیه کارکنان و واحدهای مختلف در جهت تعاملات و هماهنگی بیشتر به لحاظ آمادگی جهت پاسخگویی و رضایتمندی مخاطبان سازمان و نیز با توجه به تراکم کاری، برگزاری برنامه هایی متنوع آموزشی، فرهنگی و ورزشی و اردوهای تفریحی، زیارتی جهت کارکنان.

س ۱۲) وضعیت بیمه گریزی در شهرستان نسبت به سنوات قبل چگونه است؟

ج) با توجه به شناخت افراد و افزایش اطلاعات مردم از مزایای بازنشستگی و مستمری های از کار افتادگی و فوت و کمک های دیگر از جمله بیمه بیکاری، دفترچه درمانی، کمک ازدواج، غرامت ایام پزشکی و … و خدمات دیگر سازمان اکثراً افراد شخصاً متقاضی قرار گرفتن در ردیف بیمه شدگان می باشند و از این حیث نسبت به گذشته وضعیت مطلوب تری را شاهد می باشیم.

س۱۳) چه تعداد پرونده بیکاری وجود دارد؟

ج) حدودا بیش از ۳۰۰ پرونده، که در صورت احراز شرایط می توانند از ۶ ماه تا حتی بیش از ۴۸ ماه از مستمری بیمه بیکاری استفاده نمایند.

 

س۱۴) وضعیت مشاغل مشمول کمک دولت در حوزه شما چگونه است؟ آیا برای مثال از نانوایی ها بازرسی به عمل می آید تا لیست خلاف واقع و بیمه گریزی رخ ندهد؟

ج) بعضی از مشاغل، از جمله کارگاه های تولیدی، مشمول استفاده از معافیت حق بیمه و کمک دولت می باشند. همچنین بعضی از مشاغل از جمله رانندگان، بیمه ساختمانی، صنایع دستی و قالی بافان ، خادمین مساجد و تبصره ماده ۸۰ قانون مشمول استفاده از معافیت های بیمه ای و کمک دولت می باشند. خبازی ها نیز در ردیف همین کارگاه های مشمول قرار دارند که جهت رعایت حقوق افراد شاغل در کارگاه های دارای معافیت بازرسی های دوره ای صورت می پذیرد.

عصر کازرون: بر اساس بند “و”ماده۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه، به دولت اجازه داده می‌شود در راستای ایجاد اشتغال پایدار، توسعه کارآفرینی، کاهش عدم تعادل منطقه‌ای و توسعه مشاغل نو نسبت به اعمال تخفیف پلکانی و یا تأمین بخشی از حق بیمه سهم کارفرمایان کارگاههایی که با تأیید و یا معرفی واحدهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت به کارگیری نیروی کار جدید مبادرت می‌نمایند، اقدام نماید مشروط به آن که واحد، تازه تأسیس بوده و یا در سال قبل از آن، کاهش نیروی کار نداشته باشد.  بر اساس این آیین نامه و به منظور ترغیب کارفرمایان به استفاده از نیروی کار جدید و افزایش اشتغال در سطح بنگاه­های اقتصادی، کارفرمایان کارگاهها و مؤسسات خصوصی و تعاونی و کارگاه­های دارای مجوز می توانند پس از اعلام نیاز به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی (ادارات کار و امور اجتماعی سابق) و جذب نیروی کار جدید، مطابق با جدول ذیل از تخفیف حق بیمه سهم کارفرما در طول برنامه پنجم توسعه برخوردار گردند.

س۱۵) و اما سخن پایانی:

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان و تبریک هفته تامین اجتماعی، سلامتی همه عزیزان را از خداوند متعال خواستارم.

مصاحبه از: علیرضا گلچین

نظرات بینندگان تعداد نظرات بدون دیدگاه

اولین نظر را شما بنویسید و آغاز گر بحث باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مصاحبه
دیگران میخوانند
فراتر از کازرون