چگونه سلامت پوست را تضمین کنیم؟

به گزارش عصر کازرون، الهام نوروزی متخصص تغذیه اظهار کرد: ورزش‌های هوازی یا قلبی عروقی با ۱۰ فایده اساسی مانند معجزه در بدن عمل می‌کند؛ معمولا هنگامی که از حجم عضلات صحبت می‌شود تاثیر ورزش‌های هوازی نادیده گرفته شده و بیشتر تمرکز روی ورزش‌های قدرتی و استقامتی است.

این متخصص تغذیه بیان کرد: مردانی که چهار تا پنج روز در هفته به مدت ۴۰ دقیقه ورزش هوازی شدید انجام می‌دهند شاهد پنج  تا ۶ درصد افزایش حجم عضلات پا خواهند بود؛  ورزش‌های هوازی اگر به‌درستی انجام شود به رشد عضلات منجر شده و تاثیری مشابه تاثیر ورزش‌های استقامتی خواهد داشت.

نوروزی ادامه داد: ورزش‌های هوازی به خصوص شنا باعث می‌شود بدن به صورت بهینه اکسیژن مصرف کند؛ این نوع ورزش‌ها میزان ضربان قلب را در حالت استراحت کاهش می‌دهند، کم بودن میزان ضربان قلب در حالت استراحت نشان دهنده سلامت قلب و عروق است.

ورزش هوازی باعث ایجاد تغییرات در دستگاه گوارش می‌شود

وی گفت: افرادی که شنا کرده و می‌دوند شرایط قلبی بهتر نسبت به افرادی که پیاده‌روی می‌کنند، دارند و افرادی که پیاده‌روی می‌کنند شرایط قلبی‌شان بهتر از افرادی است که زندگی ساکن دارند؛ ورزش هوازی به ایجاد تغییرات در دستگاه گوارش منجر می‌شود، افرادی که سه تا پنج بار در هفته ورزش می‌کنند تمرکز نوع خاصی از اسید‌های چرب را در دستگاه گوارش بیشتر خواهند داشت؛ این اسید‌های چرب عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

نوروزی تشریح کرد: انجام ورزش هوازی میزان LDL یا کلسترول بد را کاهش می‌هد؛ کلسترول احتمال بیماری‌های قلبی – عروقی را افزایش می‌دهند، ورزش همچنین باعث افزایش HDL (کلسترول خوب) در بدن می‌شود.

این متخصص تغذیه گفت: ورزش‌های قلبی عروقی با بهبود مصرف قند خون به کاهش احتمال دیابت منجر می‌شوند. میزان کمی ورزش هوازی (۲۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط و ۱۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت زیاد یک یا دو بار در هفته) می‌تواند تغییر زیادی ایجاد کند.

بهتر شدن سلامت پوست از مزایای ورزش هوازی

وی افزود: انجام این میزان ورزش هوازی باعث می‌شود تا ۲۴ ساعت فعالیت انسولین افزایش پیدا کند؛ افراد بالای ۴۰ سال که ورزش هوازی انجام می‌دهند پوستی سالم‌تر دارند اما هنوز مشخص نیست که ورزش چگونه بر سلامت پوست تاثیر می‌گذارد.

این متخصص تغذیه گفت: ورزش هوازی تاثیری بالا بر آرامش بدن و کاهش افسردگی دارد؛ ورزش هورمون استرس مانند آدرنالین و کورتیزول را کاهش می‌دهد، فعالیت‌هایی مانند دویدن و شنا باعث افزایش جریان خون و افزایش سطح انرژی بدن می‌شوند؛ با افزایش سن مغز انسان کارایی کمتری پیدا می‌کند و توانایی‌هایی همچون حافظه کاهش می‌یابد، انجام ۳۰ دقیقه ورزش ۴ روز در هفته باعث می‌شود که روند پیر شدن مغز کندتر شود.

حفاظت از حافظه در بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند

وی گفت: افرادی که تحت شیمی درمانی هستند می‌توانند با انجام ورزش‌هایی مانند شنا و پیاده‌روی مغز خود را حفاظت کنند و از تحلیل رفتن حافظه جلوگیری کنند؛ این افراد با انجام ورزش احساس خستگی کمتری خواهند داشت، ورزش کردن باعث افزایش حجم قسمت هیپوکامپوس مغز می‌شود، این قسمت به حافظه مرتبط است، برای مشاهده تاثیر ورزش بر هیپوکامپوس مغز باید حداقل ۲ بار در هفته ورزش هوازی انجام شود، بهتر است این ورزش‌ها با ورزش‌های قدرتی همراه شوند.

باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان تعداد نظرات بدون دیدگاه

اولین نظر را شما بنویسید و آغاز گر بحث باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مصاحبه
فراتر از کازرون